Kis türelmet,
feldolgozás folyamatban ...

12 újabb földgázhajtású busz érkezik Budapestre

2014-07-09

Újabb 12 darab Budapesten még újdonságnak számító, sűrített földgázzal (CNG) működő alacsonypadlós, szóló Van Hool NEW A330 CNG típusú autóbusz érkezik Budapestre júliusban. Az első járműveket a műszaki átadás-átvételt követően várhatóan még ezen a héten, a második kontingenst pedig a tervek szerint a jövő hét végén szállítja Budapestre a BKV Zrt. A 12 busszal együtt nyár végére összesen 49 gázüzemű busz áll forgalomba a dél-pesti térségben.

Budapest Főváros Önkormányzata és a Budapesti Közlekedési Központ elkötelezett a közösségi közlekedés színvonalának javítása, ezen belül a buszflotta megújítása, a korszerű, alacsonypadlós autóbuszok arányának növelése mellett. 2010 óta mintegy 200 alacsonypadlós használt, valamint 150 alacsonypadlós vadonatúj autóbuszt állítottunk forgalomba Budapesten. A flotta megújítása idén tovább folytatódik: 2014 nyarára mintegy 150 új autóbusszal veszi át a fővárosban és egyes környező településein a szolgáltatást a Budapesti Közlekedési Központ megrendelésére a VOLÁNBUSZ Zrt.

Ezúttal 2004–2006 között gyártott szóló, teljesen alacsonypadlós, a kerekes székkel közlekedő utasok fel- és leszállására is alkalmas Euro 3-as besorolású motorral rendelkező CNG autóbuszok érkeznek a svájci Lausanne-ból a fővárosba. A járművek futásteljesítménye alacsony, darabonként körülbelül 6,5 millió forintért lehetett beszerezni őket. Az új buszokat a korábban vásárolt 37 darab CNG-busz után honosítjuk.

 

Van Hool New A330 CNG típusú autóbuszok

A buszok 12 méter hosszú szóló, alacsonypadlós, háromajtós, városi kivitelezésű, légkondicionálóval ellátott típusok, meghajtásukat sűrítettföldgáz-üzemű (CNG) motor végzi. A CNG-üzem általános előnye a dízelmotorokéval szemben, hogy kevesebb káros anyagot bocsátanak ki, csendesebbek, ezért nagymértékben hozzájárulnak Budapest környezeti állapotának, a budapestiek életminőségének javulásához.

A jelenlegi beszerzést megelőzően 2013 tavaszán sűrített földgázzal működő (CNG) buszt tesztelt a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV. A járművet a FŐGÁZ CNG Kft. és a MAN buszgyártó bocsátotta rendelkezésre. A tesztautóbusz üzemeltetési szempontból megfelelt az elvárásoknak, műszaki hibától mentesen zajlott a tesztidőszak. Ezek a pozitív tapasztalatok is hozzájárultak ahhoz, hogy a földgázüzemű buszok mellett döntöttünk.

A belgiumi székhelyű Van Hool Európa öt legnagyobb autóbuszgyártójának egyike, jóllehet hazánkban kevéssé ismert. A BKV 2008-tól a mai napig több ütemben számos használt Van Hool autóbuszt vásárolt, melyek az elmúlt években rendkívül megbízható, strapabíró járműveknek bizonyultak.

 

CNG-töltőállomás a földgázüzemű buszoknak

Mérföldkő a főváros közösségi közlekedésének megújításában az a 2014. június 25-én a FŐGÁZ Zrt. telephelyén átadott új, minden eddiginél nagyobb teljesítményű CNG-töltőállomás, mely a korszerű, sűrítettföldgáz-üzemű autóbuszok számára biztosít tankolási lehetőséget. A sűrítettföldgáz-üzemű buszok üzemanyag-ellátására létrehozott kúttal tehermentesítve lesz a fővárosban korábban elérhető 2 CNG-kút, vagyis ott gyorsabban tankolhatnak a földgázüzemű személyautók.

        

 

A budapesti igényeknek megfelelő átalakítás

A fővárosba érkező autóbuszokat az alapvető műszaki felülvizsgálaton túl a komfortérzet növelése és a magasabb színvonalú szolgáltatás érdekében elektronikus jegykezelőkkel és a FUTÁR dinamikus utastájékoztató rendszerrel látjuk el. Ezenkívül a fővárosi buszpark megújulását jelképező égszínkék fényezést is kapnak.

A beszerzések egy buszra számított teljes költsége honosítással együtt nagyjából megegyezik azzal, mintha a 18-19 éves buszok vázát újítanánk fel. A használt autóbuszok vásárlásával viszont Budapest alacsonypadlós, légkondicionált, fiatalabb és egy kategóriával környezetkímélőbb motorral rendelkező járműveket kap, melyek jól illeszkednek a jelenlegi járműpark összetételébe, és melyek kényelmesebb, komfortosabb és biztonságosabb szolgáltatást nyújtanak utasainknak.

A használt buszok beszerzése nem az új buszok forgalomba állítását helyettesíti, hanem a régiek szükségszerű felújítását váltja ki, ez teszi lehetővé a 20 évesnél idősebb buszok selejtezését. A fejlesztés a járatkimaradások számának csökkentéséhez is hozzájárul, hiszen az 1990-es évek vége óta nem látott szintre, mintegy 75 százalékkal csökkent az autóbusz-ágazatban a műszaki hibából eredő járatkimaradás.

A BKK és a BKV folytatja az új autóbuszok beszerzésére indított programokat – tekintettel a nagyszámú elöregedett járműre –, és a jövőben is indít tendereket jó állapotú, alacsonypadlós, használt autóbuszok beszerzésére, hiszen az elmúlt 2 évben vásárolt járművek betöltötték a hozzájuk fűzött elvárásokat: ügyfeleink mind a használtan beszerzett alacsonypadlós autóbuszokat, mind a Németországból érkezett trolibuszokat megkedvelték.

 

Forrás:

OPH

http://energiaoldal.hu